tisdag 23 juli 2013

Telia Sonera: Det ska kosta mer att surfa på mobilen

Käre Per-Arne Blomquist,

Läser artikeln på Dagens Nyheter där det beskrivs att Telia ändrar sin prisbild för att möta det nya användande av mobiltelefoner som idag sker. Du skriver att det likt när man kör bil ska kosta mer om man kör 100 mil mot om man endast kör 10. Din liknelse innehåller dock ett fundamentalt fel.

Datatrafik idag är inte vad telefoni var när du var ung. Telefoni fungerade på ett sätt där man kunde ta mer betalt ju mer man ringde på grund av att ens samtal var självvalda. Skillnaden mot datatrafiken idag är att det inte längre är konsumentens eget val som styr, det är det samhälle som du är med att bygga upp. Att konsumenter i större utsträckning ser på tv eller lyssnar på radio via mobiler är att det är samhället som i allt större utsträckning placerar dessa tjänster där för att de vill tjäna pengar på sin sida.

Varför inte prata direkt med Netflix eller Spotify om trafikavgifter om det är där skon klämmer? Blanda inte in konsumenten i en konflikt som är mellan distributörer.

Idag förväntas konsumenten använda datatrafik för att göra alla sina ärenden som förut var fysiska eller via telefon. Datatrafiken är en samhällsnytta som krävs för att man ska kunna hantera sin vardag. Bankärenden, konsumtion, sjukskrivningar och allt som rör ens barn - det är bara ett axplock av tjänster som idag kräver datatrafik.

Genom att komplicera abonnemang på det sätt du talar om gör man den äldre generationen som redan har svårt att hänga med än mer frånvarande samtidigt som du lägger en ökad kostnad på konsumenten för att utföra sina vardagliga sysslor. Per-Arne, du har möjligheten att hjälpa Sverige att hålla sig i framkanten på den tekniska utvecklingen på samma sätt som du har en möjlighet att hålla tillbaka den.

Datatrafik är ingen lyx, det är en samhällsnytta. Jag önskar att du kunde se den för vad den är.

Med vänliga hälsningar,
En helt vanlig konsument

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar