fredag 12 juli 2013

Dagens inköp

Blev ett besök på MediaMarkt idag för att titta på och kanske köpa mig en ny kompaktkamera. Vi hittade den och den kändes bra men det slutande ändå med att vi istället gick därifrån med en laddningsbar dammsugare. Anledningen till att det blev som det blev hör ihop med ett problem jag ofta har med att handla på just MediaMarkt.

Har du varit där någon gång har du säkert noterat att det sitter röda lappar på många av lådorna till saker som ligger uppe som man kan klämma och känna på. Anledningen till att det kan finnas så många varor uppe är att det är just de varorna som sedan läggs ner i sina lådor igen och säljs.

Flera gånger då jag handlat saker där och man kommer hem noterar man när man plockar upp sakerna att de varit uppe förut. Det kan vara att de varit uppe så andra kunder har kunnat titta på dem men det kan även vara rena varureturer som är återförpackade. Att det faktiskt är så har jag fått bekräftat av en säljare som faktiskt jobbar i butiken när jag frågade.

Vissa varor är det sak samma om de varit uppe men som i fallet med kameran som jag vill köpa så är jag petig när det gäller allvädersskydd och vattentäthet. En vara som varit uppe på ett eller annat sätt har man ingen som helst koll på hur tätningar hanterats eller ser ut. Gummitätningar kan ha utsatts för saltvatten och inte rengjorts, tätade förseglingar kan ha öppnats och böjts. Listan på problem som kan uppstå på en sådan vara kan göras hur lång som helst.

Med allt detta i åtanke så var den enda svarta Nikon AW110 som de hade inne i en låda med en röd lapp på. Alltså köper jag den inte där utan beställer den istället för att få en fabriksny kamera.

Så kan det gå.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar