onsdag 24 juli 2013

Långtur i solen

I måndags var det en av de varmaste dagarna än så länge denna sommaren. Självklart valde jag därför att ge mig ut på en långtur längs med havet för att testa mina nya shorts! På grund av värmen blev det även ett ypperligt tillfälle att testa camelbaken jag köpte och satt i min Everest ryggsäck.



Allt som allt hade jag runt 5-6 kilo packning uppskattningsvis när jag gav mig iväg vilket kändes i axlarna. Har ingen riktig vana vid att springa med ryggsäck ännu så det är lite av en prövning och en helt ny dimension av löpning.

Två liter vatten var med när jag gav mig iväg och temperaturen låg på runt 30 grader. Med frukosten lätt skvalpande i magen missbedömde jag helt hur pass mycket vätska som lämnade kroppen samt hur lite vätska man har i kroppen efter en varm natts sömn. Runt tre kilometer in var jag tvungen att pausa i skuggan av en bro för att inte kräkas. Dricka vatten sakta och låta kroppen kylas av något. Efter detta fick jag in vanan att dricka en mun vatten som mest sällan varje kilometer. Detta var precis vad som behövdes och resten av turen flöt på fint.




Efter runt två timmar var det dags för min medhavda lunch, en Corny Cranberry och en pärondryck. Dessa mumsade jag i mig sittande med fötterna dinglandes över kanten mot havet i lugn och ro. Med ny energi i kroppen lufsade jag sedan hemåt på pigga ben.

Slutade på runt två mil på tre timmar. Lugn och skön runda helt enkelt, skönt att ibland köra ett pass utan mål i tid eller hastighet och bara njuta av en dag i naturen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar