måndag 1 juli 2013

Sömnbrist i Kaunisvaara

Idag bestämde Fjalar (vår käre son) att uppgång för pappa var 04:15 efter att ha hållit mamma vaken sedan midnatt.

Sagt och gjort svingade man benen över sängkanten och kilade till soffan med grabben invirad i en filt. En av oss var klarvaken och den andra var knappt vid medvetande men trots detta tog vi oss båda till vårt mål. Efter att ha legat där och diskuterat det politiska läget i världen, möjliga börsinvesteringar och vilken färg huset borde målas kände han till sist att det nog ändå var dags för lite sömn. Detta lagom till när det var dags för mig att stiga upp så klart, allt synkat och klart!

Fick bli lunchlöpning idag för att hålla huvudet alert mitt i bristen av sömn. Vädret visade en god sida och solen sken när jag gav mig ut. Benen värkte lite efter cykelturen i fredags men det gick snabbt över så fort man fick solen i nacken och varm luft i ansiktet. Rundan för dagen blev terrängrunda på stigar och över lervälling i ett närliggande naturskyddsområde. För de som inte springer är det väldigt svårt att beskriva känslan av att springa i naturen och suga åt sig nytt syre men jag kan inget annat än att lova att känslan är härlig.

Medan jag sprang lyssnade jag på en P3 dokumentär som heter "När gruvan kom till Kaunisvaara, vackra berget" och handlar om gruvan utanför Pajala som drivs av Northland Resources. Namnet borde inte vara okänt för någon som sysslar med aktier eller följer nyheter kring börsen då det är ett bolag som det varit mycket skriverier kring de senaste månaderna. Oavsett vad man tycker om hur de skött sina affärer eller hur aktieägarna skulle agerat så är det ett väldigt intressant program om hur ett samhälle förändras när industrin knackar på dörren. Vissa väljer att flytta, andra väljer att stanna och fylla en ny efterfrågan. Problem uppstår dock när det mål som målats upp plötsligt börjar rasa. Tragiskt men intressant.

För de som inte visste det finns massor av program från SR att ladda ner eller lyssna på strömmat via appen till din telefon, perfekt för när man är ute på långtur eller sitter i bilen. Finns för både iPhone och Android.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar