söndag 7 juli 2013

Dygn med matfokus

Under gårdagens löptur mötte jag en orm ute i skogen. Den hann just slinga sig bort från stigen innan jag nådde fram den men fortfarande blir man alltid lite rädd när man möter dem på det sättet. Jag är relativt van vid att möta reptiler då jag är uppvuxen nära skog och har alltid varit ute och gått, cyklat, krupit och klättrat i skogen så länge jag minns. Trots detta blir man rädd när man möter dem utan att vara beredd på det. Tänkte inte så mycket mer på det när jag sprang vidare men drömmarna i natt visade något annat. Har drömt en hel natt om krälande ormar över stigar och fält. Tror att det var en snok men nu nog om ormar.

Vissa dagar verkar den lille inte annat än äta från det att solen går upp tills den går upp igen. Barnmorskan berättade om sådana dagar och kallade dem för "ätdygn". Tydligen så tar bebisar sådana dygn då de äter mycket mer än vad de i vanliga fall gör för att sedan ta några dygn och smälta alltsammans då de även äter normalt igen. Översatt i amning blir detta att barnet gärna skulle amma hela dygnet och fullständigt hoppa över sömn och annan lyx. För föräldrarna betyder detta; på med handskarna för ny kör vi.

Förutom ätdygnet så har det nu även kommit en värmebölja över oss igen vilket gör att dagarna är riktigt heta och även nätterna är varmare än vanligt. För oss vuxna betyder detta att vi häller i oss vätska i mängder både på dagar och nätter. För bebisarna så är dock inte vatten något alternativ då det är magutfyllnad utan kalorier vilket inte hjälper till öka vikt. Alltså finns det endast mat kvar som enda källa till vätska för de små. Detta då tillsammans med ätdygn; amma, amma och återigen amma. Som pappa betyder detta att man har som uppgift att lösa allt runt omkring medan mamma fokuserar på maten. Än en gång, på med handskarna för nu kör vi!

Fick ändå in ett bra träningspass under dagen mellan allt annat. Strax över en timme funktionell styrka. Varmt men väldigt skönt att låta kroppen bränna på. Hantlar, Kettlebells, och slagsäcken låg i fokus men för att runda av det som ett riktigt funktionellt pass så avslutade jag med tjugo minuters vedklyvande. Har en hög med björkved som ligger och väntar på att tas om hand och jag sparar den till dagar som denna då man kan använda det som lite extra träning. Alla borde ha ett träningsrum hemma eller på gåavstånd så att man alltid kan få in träning när det finns tid över.

Snipp, snapp, snut. Så va helgen slut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar