torsdag 25 juli 2013

EM-brons för damerna


Igår tog EM slut för våra damer för denna gång och Sundhage blickar nu mot VM. Resultatet när man ser tillbaka på det i backspegeln var ändå korrekt för den match som avgjorde. Sverige hade chanser som användes på ett felaktigt sätt och därför inte gav den frukt de borde gett. Tyskland hade turen på sin sida.

Ser man tillbaka på mästerskapet är det dock något annat än den delade tredjeplatsen som etsar sig fast. Damfotbollen togs på allvar för första gången. Det var fulla läktare och spelarna fick känna på det stöd som annars endast finns på herrarnas matcher. Det blev det folkfest som arrangörerna nog knappt vågat hoppas på själva.

Det svåra med en succé är dock alltid hur man följer upp den. Hur ska vi i nästa mästerskap få våra fans att resa bort för att stödja på bortaplan? I mina ögon har damfotbollen ett ypperligt läge att nischa sig mot herrarnas matcher för att hålla upp intresset.

Asllani dribblar förbi de tyska backarna
Kosovare Asllani dribblar förbi de tyska backarna - Bild från Dagens Nyheter.

Teknisk fotboll är underhållande att se på och vi har fått smakprov på att den finns. Genom att jobba vidare på detta och bjuda på något som alla kan uppskatta och inte falla in i teaterfotboll där all fokus är på den ensamme anfallaren tror jag att damfotbollen kan skaffa sin beundrarskara. För att inte se längre än mig själv så ser jag hellre två tekniska matcher än två mästarlag med herrar som tävlar i vem som kan filma till sig flest fasta situationer och samtidigt förmedla så mycket testosteron genom kameran som möjligt.

Jag ser fram emot damfotbollen framöver och håller fortsatt mina tummar för våra nordiska familjemedlemmar som nu ska göra upp om vem som ska slå Tyskland när det är dags! Norge eller Danmark, det avgörs ikväll!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar