tisdag 2 juli 2013

Att investera åt sitt barn

Min tanke har sedan länge varit att den dag man får barn ska man sätta upp ett sparande i barnets namn. Både för att barnet ska ha möjlighet att lära sig ekonomi från barnsben och förstå pengars värde men även för att det ska finnas en buffert till den dag körkort, boende, resor med mera finns på tapeten. Det finns många olika sätt att spara och även hur länge man ska spara och här är några alternativ.
  • Madrass alternativet går ut på att man med ett givet intervall sätter över en slant på ett konto. Det är allt.
  • Fasträntekonton är ett annat alternativ där man sätter över en viss summa pengar på ett konto och lovar att de ska stå kvar där en längre tid. Genom att låsa pengarna på detta sätt kan man oftast uppnå en högre ränta än vad man annars får på ett sparkonto.
  • Med fondsparandet så köper man fondandelar för en summa pengar med fast mellanrum för att sprida ut risken. Fondportfölj över lång tid är dock en relativt dyr historia då man får betala avgifter på fonder som snabbt blir stora summor.
  • För att få större valbarhet än med fonder kan ett aktivt aktiesparande vara ett alternativ som dock kräver tid av den som ska förvalta portföljen.
  • Det sista alternativet är likt det förra med ett aktiesparande men är dock i det närmsta passivt. Genom att investera pengar i ett eller ett par investmentbolag och varje år återinvestera utdelning i samma papper kan man få en skaplig avkastning på väldigt lite arbete över lång tid i en så kallad investment portfölj
Mitt val ligger just nu på det sista. Detta tillsammans med en automatisk månadsinvestering (något man kan göra med hjälp av Aktieinvest som är en aktör som drivs av Aktiespararna) där man handlar för en given summa varje månad och utdelning kan kostnadsfritt återföras i samma papper de kom från. Detta är min plan.

Varför då investmentbolag kan man fråga? Anledningen är att få maximal spridning på minimalt arbete för att minsta risk och skapa en stabil avkastning på kapitalet över lång tid, arton år är horisonten jag har i tanken. Genom att köpa andelar av endast två investmentbolag så kan man få en spridning på upp emot trettio bolag spritt över olika marknader.

Vilka investmentbolag jag väljer återkommer jag med, jag har två favoriter men har ännu inte gjort mitt slutgiltiga val. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar