måndag 22 juli 2013

Finns det klasskillnader i träningsvanor

Läste en artikel tidigare idag på Dagens Nyheter som handlade om klasskillnader inom träningen. Sammanfattat gick den ut på att det i större utsträckning är välbetalda och utbildade som tränar och de som har ett lägre betalt jobb och lägre utbildning i mindre utsträckning tränar. Det fanns dock ett väldigt stort logiskt fel i hela artikelns hjärta. De utgick ifrån att mäta vilka personer det är som ställer upp i tävlingar.

Genom att se till vilka som tävlar och inte till vilka som är ute och går på det lokala elljusspåret tror jag att man har kommit på villovägar från sanningen i journalistikens namn. Jag tror nämligen att det finns en skillnad på vilken typ av person som ställer upp i Göteborgsvarvet eller som åker Vasaloppet. Det är de som utbildats till att aldrig vilja komma tvåa. Det är de som har en utbildning i ryggen som gör att de aldrig är riktigt nöjda med sin situation och därför strävar efter att bli ännu lite bättre.

Själv har jag både en universitetsutbildning samt privata kurser i ryggen. Gentemot många andra är jag vad som anses högutbildad. Tillsammans med detta är jag en löpare. Så, hur stämmer då jag ihop med den bild som ges i artikeln?

Om det är en sak som min utbildning gett mig så är det den outtrötterliga kampen om att aldrig bli nöjd med något som har med mig själv att göra. Alltid strävaefter att bli bättre imorgon än vad jag var idag. I grund och botten är det vad en utbildning gett mig. Tävlingsinstinkt.

Kan det helt enkelt vara att de som ställer upp i de stora tävlingarna helt enkelt är de tävlingsinriktade som i sin tur i större utsträckning visar sig vara högutbildade? Att även personer med lägre utbildning eller ingen utbildning alls visst tränar men inte har samma intresse av att visa upp sig mot alla andra? 

Så tror jag det är.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar