fredag 29 maj 2015

Bokutmaning 2015:16 - En världsomsegling under havet

Min läsutmaning för året ligger bra till och jag är före planen med sexton lästa böcker av 30. Bok nummer sexton blev En världsomsegling under havet av Jules Verne.

Detta är min andra bok av Verne (första var Den hemlighetsfulla ön) och min syn av hans sätt att skriva fortsätter att svetsas fast. Härliga beskrivningar av artonhundratlasteknologi på sin spets inlindad i äventyrliga och färgstarka berättelser.

I denna får vi lära känna kapten Nemo och Pierre Arronax på deras resa under havets yta där allt från skeppsvrak, magentiska poler och det mytomspunna Atlantis. Det är en del av serien om de fantastiska resorna som även innefattar andra resor med raket, ballong och båt och dessa blir än mer fantastiska när man ser till att Verne själv knappt själv aldrig reste. Det sägs att han endast hade en jordglob och en stark fantasi med vilka han kunde måla upp bilder av alla dessa fantastiska platser. 

Rekomenderar boken starkt till ung som gammal, resvan som hemmakär. En klassiker!

Efter denna går jag vidare med Förgörelsen (The Fall) av Guillermo Del Toro och Chuck Hogan som är den andra delen av tre i vampyrtriologin, The Strain.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar