tisdag 26 maj 2015

Ekonomiska experiment

Följer just nu en utmaning av Mikael Svensson (@micke378) där han ska försöka omvandla 1 000 SEK till en miljon på ett år. Resan ska gå över börsen och fast att det är uttalat redan från start att chansen för att lyckas är mycket låg är det ett intressant projekt.

Avanza Mini verkar vara mäklaren och kontotypen som valdes för att minimera courtage. Att Avanza just släppt Avanza Markets där man kan handla courtagefritt i vissa certifikat lär inte skada det heller.

Jag trodde själv att detta var anledningen till valet men verkar inte vara så. Än så länge ser det ut som att han siktar in sig på aktier från start dock för att bygga lite kapital men jag är övertygad om att det kommer gå över till certifikat och warranter så fort det finns lite mer kassa att använda.

Utmaningen får mig dock att tänka tillbaka på Miljonär innan 30s utmaning för ett tag sedan när han gjorde lite av en chansning där han köpte sig in i Rysslandsfonder för en miljon över en månad. Att följa inköpmånaden var en upplevelse som gav till och med läsaren fjärilar i magen. När sedan Moskvabörsen vände och inte alls levererade strax efter gjorde inte att fjärilarna lugnade ner sig.

Jag förundras människor som vågar kasta sig in i utmaningar som har möjlighet att på allvar förändra förutsättningarna för ens fortsatta liv. Att även göra detta och publikt diskutera det är om möjligt än mer vågat. Skulle jag sitta i samma sits och trycka in en miljon i en marknad över en månad är jag skeptisk till om jag hade vågat att vara helt öppen med detta.

Älskar dock att det finns folk som vågar står rakryggat i sådana projekt och även vågar vara transparenta när det inte går som planerat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar