måndag 29 december 2014

Renovera kökssoffa

Då min farmor gick bort fick jag ta över den gamla kökssoffa i trä som alltid stod i hennes käk. Samma soffa som min pappa sov i när han var barn för övrigt. Den har blivit lite stött och skravd så vi bestämde oss för att rusta upp den och plocka in den i huset. Som alltid är det lite av ett äventyr när man börjar slipa på en gammal möbel för att se vad som kommer fram.

Soffan var vit när jag började slipa och under har jag nu hittat dels en vaniljfärgad vit men även en mjuk och vacker blå! Hur gammal soffan kan vara vet jag inte, har inte hittat något årtal på den än men att den har några år på nacken är tydligt när man ser att varje del har handgjorts och numrerats på baksidan med blyerts innan den sattes samman.


När jag stod och slipade så slog det mig även att den färgen jag ser och som jag slipar och bort målades dit av min farfar som gick bort när jag var ett litet barn. Känns fint att rusta upp en möbel samt använda den då jag vet att den varit en så stor del av min farmor och farfars liv.

Snart så ska soffan få nytt liv i ett nytt hus tillsammans med en ny familj!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar