torsdag 22 augusti 2013

En man som heter Ove

Min andra lyssning via Storytel blev boken, En man som heter Ove. Att jag gav mig på den var för att jag hört av vänner och bekanta att den skulle vara rolig och upplyftande. Jag kände själv att jag var upplagd för en lite lättare bok och började därför lyssna, glad i hågen.

En man som heter Ove är en berättelse som troligen går att läsa på många olika sätt. Jag är övertygad om att ens bakgrund är vad som styr hur man läser boken och hur man sätter sig in i mannens tankar och liv.

För mig blev boken inte en rolig bok utan en tung berättelser med komiska inslag. Det är en insyn i en relation mellan en man och hans far och berättelsen berör starkt och får mig att minnas tillbaka filmen Big Fish som på samma sätt lyckades binda ihop komik och mörker utan att för den delen bara bli en svart komedi. Den innehåller delar som får en att le men andra som är så pass inlindade i mörker att man inte kan undvika en tår i ögonvrån.

Jag kan absolut rekomendera boken men vill samtigt bara peka på att man bör vara i ett sinnesstadie som kan hantera den berättelse man ger sig in i.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar