måndag 26 januari 2015

Det papperslösa samhället

Under många år har det stötts och blötts ifall man kan införa det papperslösa samhället där alla document är digitala. Under lika många år har det motbevisats om och om igen då i vilket fall mitt skrivbord både privat och i jobbet är fullt av document av olika slag.

Det är något speciellt att läsa på papper mot att läsa på en skärm.

För min egen del försöker jag allt mer att digitalisera de dokument jag rör mig med, först och främst privat. Min tanke är att om det papperslösa samhället inte kommer till mig så får väl jag skapa det runt mig. Till min hjälp har jag haft två verktyg som lagom till det nya året utökades till tre. En hårdvara, en tjänst och en mobilapp.

1. Hårdvara
Jag läser många böcker. Fram till för ett par år sedan läste jag alla böcker i pappersform men sedan köpte jag en Kindle. Från start mest för att se ifall jag skulle klara av att läsa på den och inte bli trött av att läsa op skärm som jag blivit när jag testat att läsa på iPad förut. Fastnade snabbt och läser nu näst intill alla böcker digitalt och uppskattar min Kindle mycket. Rekommenderas varmt!

2. Tjänst
Evernote är en tjänst för att spara undan texter, bilder, minnen, ljud och filer. Man kan se det som ett stort digitalt anteckningsblock. Jag använder Evernote till att hantera tankar och idéer men i allt större mån även att lagra dokument digitalt. Fram till för inte så länge sedan var mitt arbetsflöde att fotografera av alternativt scanna in dokument och sedan manuellt lägga in dessa i min digitala anteckningsbok men det är här min nya app kommer in.

3. App
Evernote har släppt en app till iOS som heter Scannable som hjälper till att förenkla mitt arbetsflöde från dokument till digital motpart. Har jag ett dokument jag vill få in i mitt Evernote-konto startar jag bara appen, håller den ovanför mitt dokument och appen sparar automatiskt undan dokumentet till mitt digitala anteckningsblock och jag kan kasta papperskopian direkt.

Där är mina tips på att digitalisera dokument.

Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar