torsdag 5 december 2013

Hur man åker buss

Satt på bussen hem från jobbet en kväll för någon vecka sedan (jag åker med Länstrafiken i Kronobergs bussar för övrigt). Jag satt i den främre delen av bussen, ungefär på mitten mellan chauffören och mittendörren. En rad framför mig satt en kvinna. När kvinnan skulle hoppa av på sin hållplats gick hon mot den närmsta utgången på bussen vilket var den främre. Väl framme vid chauffören, nickade hon artigt, sa "Tack för skjutsen!", och rörde sig sakta mot dörren.

I det här tillfället kan man tänka sig att chauffören skulle bli lite glad, det är ändå en passagerare som erkänner den tjänst han utfört och visar den medmänsklighet som för många av oss klassificerar som vanligt hyfs. Så, tackar han och önskar en fortsatt god dag? Nickar han tyst tillbaka?

Nej.

Chauffören tittar upp på kvinnan, sedan ner på sina knappar och instrument framför sig, säger högt och tydligt, "Utgången är där bak", innan han trycker på knappen som öppnar dörren. Han sitter med en klistrad blick framåt och ser inte ens åt passageraren som lite moloket smyger ut innan dörren stängs bakom henne. Bör läggas till att den buss jag åker är en landsvägsbuss, det är inga köer av folk som ska av eller på vid någon hållplats. Oftast är det endast ett fåtal personer på bussen över huvudtaget när jag åker.

Om vi nu bryter ner situationen och ser vad som hände. I bussar finns det ofta en skylt längst fram där man stiger på som säger "Utgång vid den bakre dörren". Jag har full förståelse för att det om det är mycket folk som ska på och av gör situationen smidigare. Men om det endast är en person som ska av och ingen som ska på, är det inte då en trevlig gest att faktiskt välja den främre dörren för att få möjligheten att tacka för den skjuts som ändå fått av en medmänniska? Är vi idag så rädda att gå ifrån normen att vi väljer bort vanligt hyfs för att vara korrekta?

Jag väljer i vilket fall den främre dörren om det inte är någon kö utanför.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar