onsdag 4 december 2013

Fondsparandets baksida

Under året som gått har jag förändrat i stort sett hela mitt sparande. Istället för ha en del bundet i fonder för att jag var övertygad om att detta var en säkrare investering har jag gått över till likvid samt aktier rakt av.

Antingen är kapitalet bundet i aktier, eller står det på ett konto där jag kan komma åt pengarna omedelbart. Fast att jag använder mig av fler än en bank så är alla likvider tillgängliga.

Anledningen att jag började jobba mig bort från innehav i fonder till rena aktier var till en start att jag tyckte att förvaltningsavgiften var för hög. När man väl bestämt sig för att börja flytta och tittade lite mer insåg man fort även att avkastningen på fonder många gånger är väldigt låg. I vissa fall har fonder på tio år inte haft någon avkastning alls för mig som sparare. Trots att det inte varit någon avkastning har det dock varje år dragits en avgift för att få inneha fonden. Med andra ord har jag betalat pengar på årsbasis för att någon haft mina pengar i en låda och inte ens gett mig ränta.

Finnansinspektionen och aktiefonderna

I dagens webbupplaga av DN läste jag så en artikel överväger att starta ett tillsynsärende kring ) om att detta nu även kommit till Finnansinspektionens bord. Allemansfonden och Kapitalinvest är de två aktiefonder som övervägs nu för tillsyn. Ska bli intressant att följa vad de kommer fram till men i vilket fall så känns mitt val tidigare i år allt mer som rätt val.

Aktier och likvider, det är korgarna som jag fortsatt lägger mina ägg i. Jag önskar bara att jag gjort detta tidigare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar