onsdag 13 april 2016

Bromma, Sveriges hub

Jag pendlar en del till Stockholm i tjänsten men även en hel del privat. Ibland går resan med tåg men oftast i ett flygplan som antingen tar mark eller lämnar den i Bromma. Anledningen att jag tar flyget framför tåget i tjänsten är att jag på så sätt kan träffa min familj när jag inte jobbar och verkligen jobba när det är dags för jobb.

Med tåg krävs för varje arbetsdag, två dagars resa. Med flyget är ration mellan arbetsdag och resdag 1:1. Oftast när jag åker så jobbar jag två dagar i Stockholm vilket då med flyget betyder två resdagar. Om jag istället tar tåget blir dessa två arbetsdagar istället tre resdagar men en påverkan på även den fjärde (då jag kommer hem på natten dag tre).

Anledningen att det fungerar så smidigt för mig att pendla är att Bromma är en lokal flygplats med inrikesprofil. Arlanda däremot har en vision om att slåss med Köpenhamn som en internationell flyghamn. Skillnaden är markant.

En framtid där vi siktar på att lägga ner Bromma för att bygga ut Arlanda rakt av är en onyanserad ide som missar Brommas viktiga betydelse i ett Sverige utanför tullarna. En inrikesflygplats fyller en funktion för de som pendlar i tjänsten och att tvinga in dessa ibland charterresenärerna är en förämring i utbud för alla.

Ska Bromma läggas ner för att bygga ut Arlanda; gör det på rätt sätt där vi får en tydlig inrikesdel med landningsbanor för inrikesflygen. Gör det ekonomiskt hållbart att landa för plan från de mindre flygplatserna runt omkring i landet.

Ett argument som bubblat upp är även att en möjlig höghastighetsbana skulle konkurrera med inrikesflyget. Detta är en ide skriven av någon som inte pendlar. Höghastighetsbanan i dess nuvarande form är ett misslyckat tankeexperiment. Till den dagen då vi bygger verkliga höghastighetståg (maglev etc.) ska tågsystemet leverera varor och människor till så många platser som möjligt i så god tid som möjligt - inte försköka vara flygplan och lägga ner så många mellanstationer som möjligt.

Läs mer
http://www.di.se/artiklar/2016/4/11/ministern-ser-fordelar-med-satsning-pa-arlanda/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar