måndag 25 april 2016

Medias rädsla för tystnaden

Vissa dagar är mindre högljuda än andra. Lugnet lägger sig och inga katastrofer är på horisonten. Det är precis i dessa lägen som artiklarna dyker upp hos dagstidningarna. Fem tips på roliga lekar med en banan. Tre tecken på att du börjar bli gammal. Tio resor som ingen kan åka på.

Artiklarna har egentligen inget eget värde, de är endast där för att fylla ut. Det är ingen som hade saknat dessa om de inte dykt upp och de dyker bara upp när det inte finns något annat att skriva. Allt för att det inte ska nyhetsströmmen ska bli tyst. Tänk om DNs nyhetsström är tyst medan SVD basunerar ut listor på användningsområden av en rädisa?! Alla användare kommer att vallfärda dit! Klickfest!

Det finns en medial rädsla för tystnad. Att det med automatisk är en dödsdom för ett mediehus att inte ha något att rapportera. Personligen skulle jag gärna helre ha tystnaden i en professionell nyhetskanal. Tänk att titta på en nyhetssite och se att inget nytt har kommit upp sen sist du var där. Världen rullar på sin gilla gång och det är inga faror som måte fokuseras på just nu.

Jag kan komma på mina egna användningsområden för en rädisa, alternativt så kan jag läsa just detta på någon annan plats.
För mig är det inte en nyhet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar