fredag 20 september 2013

Stegtävling mot mig själv

Fick för mig att börja hålla koll på hur mycket jag rör mig på vardagarna. Anledningen är helt enkelt att jag tränar men inte tycker att vikten riktigt följer med träningsmängden. Då jag tittade in på mitt gamla Shapelink-konto och noterade vad som hänt med mitt omfång och med min vikt de senaste två åren bestämde jag mig för att något måste ändras. 

Först och främst, vad är skillnaden idag mot hur den var för två år sedan då jag var massa kilon lättare och med ett mer hälsosamt omfång? Då levde jag i lägenhet i stan, idag lever jag i hus på landet. Man kan tycka att hus på landet skulle ge mig mer vardagsmotion men det visar sig att detta inte är fallet.

Mitt jobb är detsamma idag och utgörs av kontorsarbete sittandes på en stol. Däremot så när jag bodde i lägenhet så cyklade jag när jag skulle till jobb eller liknande. Skulle jag till stan och handla så gick jag oftast. Sammantaget så tror jag att hade minst en timmes vardagsmotion utöver min träning utan problem. 

Idag kör jag till jobbet och när jag ska handla. När jag tränar så tränar jag men runt omkring träningen är det mest bilkörning, inte alls på samma sätt vardagsmotion. 

Träningsmängden är ungefär den samma idag så det enda jag egentligen ser har väsentligt ändrats är vardagsmotionen.

Sagt och gjort, nu är det stegtävling med mig själv för att komma igång och röra på mig i vardagen. Målet som som i de flesta andra stegtävlingar 10 000 steg men mitt första mål är att ta mig över 50 000 steg varje vecka. 

Ska bli intressant att se om detta faktiskt förändrar något eller om det bara är en galen chansning. 

Denna veckan ännu så länge har jag gått 30 000 steg.

Två dagar kvar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar