måndag 6 juli 2015

Grekland - uppdatering

Jag blev motbevisad och det grekiska folket valde att rösta nej. Nej till att acceptera långivarnas krav men kanske även nej till att försöka lösa situationen konstruktivt. Jag kan inte annat än att hålla med Carl Bildt som skrev på twitter att han tyckte det var tragiskt.

Mitt i resultatet väljer även den grekiska finnansministerna att stiga av sin stol och lämna skeppet. Rösterna går isär ifall han var den lugnande eller den uppeldande parten i samtalen med vilket som så kom hans avhopp som en stor överraskning för många. Kanske allra helst då det var han som tryckt på att få igenom den folkomröstning som nu kom till skott och som även röstade för det val som han själv önskat.

Bilder från Aten i natt visade människor som firade och jublade, jag antar att de såg röstresultaten som en vinst för folket mot maskinen men jag är rädd för att de inte förstår situationen de sitter i.

Grekland har en lång resa framför sig. Och en lång resa blir bara längre om man reser ensam.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar