torsdag 30 april 2015

Panasonic Lumix GX7

Reser en del i tjänsten och har saknat att inte alltid kunna plocka med min kamera (Nikon D7100) i ett enkelt handbagage. Sagt och gjort fick det bli en extra kamera.

Mina krav var först och främst en mindre och mer kompakt kamera som ändå kan ge mig bra nog filformat och upplösning så att bilderna kan tryckas, Ifall den kunde spara filerna i råformat är det en bonus (med råfiler kan jag trixa mer när jag efteråt plockar in dom i Lightroom). Ovanpå allt detta så ser jag en styrka i att kunna byta optik på kamerahuset ifall jag skulle vilja detta.

Jag tittade runt och klämde och kände på många olika innan jag fastnade för en Panasonic Lumix GX7. Den är inte den nyaste och mest funktionstäta kameran på marknaden och inte heller den absolut minsta och lättaste men allt detta vägs upp av att den är underbar att använda.

Som om det inte vore nog finns den även i två utföranden. Antingen helsvart eller svart med silverdetaljer vilket ger ett mer retro utseende. Själv valde jag retroversionen.

20mm f/1,7 optiken fastnade jag för och det blev ett kit med denna och kameran tillsammans. Ett extra batteri och minneskort fick det även bli då jag vet att det är något jag behöver.

Så nu med min nya kamera runt halsen är jag redo för nya resor och en riktig fotosommar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar